Global meets local

IMG 1993
Dat is de slogan waarmee de Ulebelt de lokale NGO’s uit Deventer uitnodigt om deel te nemen aan het jaarlijkse oogstfeest. Duurzaamheid staat bij het Oogstfeest altijd voorop (er is dan ook veel te vinden op het gebied van verantwoord energiegebruik, biologische landbouw en diervriendelijke veehouderij) en ze vinden dat wij daar wel bij passen. Dat vind ik ook! Gemiddeld komen er zo’n 1500 tot 3000 bezoekers; ook een goede reden om er te gaan staan met Bulungi.

We hebben met Bulungi nog nooit ergens met een kraam gestaan waar we ook dingen kunnen verkopen. Dus ben ik twee dagen bezig met het uitzoeken van producten, maken van prijskaartjes en uitvogelen hoe ik al dat moois zo voordelig mogelijk kan uitstallen.
Van Travel4Change krijg ik folders, dus ook als mensen meer willen weten over vrijwilligerswerk bij Bulungi, kan ik ze voorzien van informatie.
En natuurlijk staat er DE pop: een roodharige, zelf gebreide dame waarvan bezoekers de naam mogen raden…

      IMG 1997          IMG 2022

Lekker druk
Zaterdag is het duidelijk dat het herfst is: het regent en waait enorm. Maar zondag is het uiteindelijk prima weer: geen druppel regen en  een vest of een warme trui is genoeg om warm te blijven. We staan in een niet al te druk hoekje, maar gelukkig komt er veel aanloop. We kunnen veel mensen informatie geven over het doel van Bulungi. Natuurlijk hopen we dat er ook een aantal nieuwe donateurs uit voortkomt.

Verkoop
Ook over de verkoop mogen we niet klagen. Het Oogstfeest is niet in eerste instantie bedoeld om kopers te trekken, maar we verkopen voor een leuk bedrag aan Oegandese spullen. Die zijn natuurlijk ook supermooi, maar niet heel goedkoop: ik wil er wel echt iets mee verdienen voor Bulungi.

Burgemeester
Burgemeester Heidema opent het Oogstfeest officieel, door zijn (modder)voetafdruk te plaatsen en erbij te vermelden dat hij toch wat vaker moet gaan fietsen naar het stadhuis. Hij komt ook langs bij de kraam en natuurlijk raadt hij wel even de naam van de pop. Rood haar… dat móet Merette zijn! Dat heeft hij goed geraden, maar hij is niet de enige… we moeten dus nog even loten wie de pop uiteindelijk gewonnen heeft. Dat hoort u nog.
Het belangrijkste is dat we veel mensen hebben laten kennis maken met Bulungi. Op naar volgend jaar!

IMG 2019