Succesvolle kennismaking met crowdsourcing PIF-world

RSL 0814

Bulungi heeft al een tijdje een pagina op PIF-World.  Die moet nog worden uitgebouwd, en dat kost even tijd. Het was leuk om Harmen van Doorn zijn verhaal te horen vertellen in de Deventer Schouwburg; en dat verhaal nodigt uit om nu snel echt werk van de pagina te gaan maken! Dus als u binnenkort een uitnodiging krijgt van PIF, meld u dan aan! 

Fondsen werven. Om geld te genereren voor je project in Afrika, om nieuwe sportkleding te kopen voor vereniging of om met heel veel sporters met een beperking naar de Special Olympics te gaan. Het is een lastige, tijdrovende klus en levert lang niet altijd het gewenste resultaat op. Harmen van Doorn, directeur van PIF-world denkt te weten hoe dat komt. Op uitnodiging van Deventer Wereldstad legt hij een geïnteresseerd publiek in de Deventer Schouwburg uit hoe het beter kan.

‘Crowdsourcing heeft er inderdaad mee te maken dat je iets terug doet voor mensen die jouw organisatie geld geven of iets anders voor je doet’, legt Harmen uit. ‘Maar dat hoeft niet altijd een materiële tegenprestatie te zijn. Een complimentje, een dankjewel is vaak al genoeg. Mensen die iets doen, willen graag gezien worden. Bij PIF-world kun je dat heel makkelijk bereiken. In een enkele muisklik laat je iemand weten dat je zijn donatie of actie waardeert.’

RSL 0820 RSL 0824

Vorige eeuw
Een acceptgiro versturen is iets uit de vorige eeuw, een website is goed voor het delen van je praktische informatie, maar levert niet meteen donateurs op en jongeren wil al helemaal niet meer langere tijd gebonden zijn aan een initiatief. ‘De gemiddelde donateur van het Rode Kruis of de Leprastichting is ver boven de 60’, concludeert Harmen. ‘Dat het aantal donateurs terugloopt is dus niet zo gek, ze sterven langzamerhand uit. Om jongere mensen en bedrijven aan je stichting of vereniging te binden, moet je het echt anders aanpakken. Jongeren willen best iets doen, maar het moet snel én ze willen het laten zien. Dat laatste geldt ook voor bedrijven; die willen vaak best iets voor je doen, maar willen ook gezien worden. En zelf doen jullie dat waarschijnlijk te weinig: laten zien wat je allemaal doet. Terwijl dat juist belangrijk is als je mensen wilt verleiden iets voor jou te doen!’

Abonnement
Hij legt uit hoe het – digitale – platform van PIF-world in te zetten is, ook voor kleinere organisaties. Belangrijk daarbij is dat je gebruik maakt van datgene wat mensen goed kunnen. Niet iedereen kan (veel) geld geven, maar als iemand veel vrienden heeft (al dan niet digitaal), kan hij wel veel mensen bereiken en vertellen over jouw goede doel. Een andere bekende is mogelijk goed in het schrijven van een mooi stuk en wil wel een blog op je pagina zetten. Project in Afrika? Voeg een lokale medewerker toe die af en toe een foto maakt: in één klik staat dat plaatje op je pagina. De mogelijkheden van PIF lijken eindeloos. ‘En ja, daar moet je wel tijd insteken’, lacht Harmen. ‘Maar daarbij willen en kunnen wij je helpen. Daar betaal je ook voor, want we rekenen een jaarlijkse abonnementsprijs die afhankelijk is van het geld dat je binnenhaalt via PIF. Maar je maakt het mensen dan ook heel makkelijk om te doneren en het geld dat binnenkomt is allemaal voor je eigen organisatie. Vanaf januari 2016 kan iedereen via PIF met zijn mobiele telefoon rechtstreeks doneren aan jouw goede doel. Dat is wat mensen willen: ze horen een enthousiast verhaal en denken: “Daar wil ik wel iets aan geven”, dan is het toch geweldig als dat meteen kan, zonder dat je eerst de website of moet zoeken of op een brief moet wachten?’

RSL 0825 RSL 0827

Geen subsidie
Harmen is er trots op dat PIF-world werkt zonder subsidie. ‘Ik ben een sociaal ondernemer, ik wil iets goeds doen voor de wereld, maar zonder dat de belastingbetaler daar geld in steekt. Dat lukt, we hebben acht mensen in dienst en het aantal aangesloten organisaties groeit enorm. Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst heeft.’

Be good and tell it
De ruim dertig deelnemers horen zijn betoog geïnteresseerd aan. Er is alle ruimte voor het stellen van vragen. ‘We zijn inderdaad niet heel goed in het vertellen wat we allemaal doen’, constateert Monica Sluiseman van Deventer Wereldstad, dat Harmen van Doorn uitnodigde. ‘Dat moeten we veel meer doen. “Be good and tell it”, we vinden het vaak lastig en zijn er te bescheiden voor, maar als wij niet vertellen waar we mee bezig zijn en waarom dat zo’n goed project of mooie vereniging is, wie doet het dan wel? PIF biedt een mooie manier om meer bekendheid te krijgen.’ Een flink aantal van de organisaties geeft aan zeker te gaan nadenken over een vervolg. Monica: ‘Elke organisatie moet voor zichzelf bepalen of zij hier geld aan wil en kan uitgeven, maar ik hoop dat we met deze avond in elk geval mensen op nieuwe ideeën hebben gebracht.’

Met dank aan de Deventer Schouwburg voor het beschikbaar stellen van de ruimte en de Vrijwilligerscentrale Deventer voor het doorsturen van de uitnodiging!